Turbokompresoriaus veikimo principai

Jums turbūt žinomas žodis „turbina“, ypač dažnai vartojamas automobilininkų. Bet gali būti, kad visa, ką Jūs žinote, yra tai, kad variklis su turbina suteikia gerokai daugiau galingumo. Kas gi išties slypi ten, po kapotu? Imkime, atidarykime ir pasižiūrėkime.

Viskas priklauso nuo gero degimo

Prieš įvertinant turbinos vaidmenį, Jums reikia suprasti svarbiausius vidaus degimo variklio veikimo principus.

Vidaus degimo variklis „kvėpuoja“:  jis įtraukia oro ir kuro energijai gauti. Ši energija gimsta oro ir kuro mišinio užsidegimo momentu. Likučiai, likę po sudegimo, pašalinami. Visas ciklas įvyksta per keturis cilindruose esančių stūmoklių veikimo taktus.

Istorija apie du ratus

Turbokompresorius iš esmės yra oro siurblys. Karštos išmetamosios dujos, susidarančios degant kuro mišiniui, iš variklio nukreipiamos į pirmo, „turbininio“ turbokompresoriaus rato mentes ir priverčia jį suktis. Šis ratas yra ant vienos ašies su kitu, „kompresoriniu“ turbinos ratu. Abu ratai pradeda suktis vienodu greičiu. „Kompresorinis“ ratas savo mentėmis įtraukia orą iš lauko ir spėja jį suspausti prieš nukreipdamas į variklio cilindrus.

Kaip Jūs galbūt numanote, oras iš lauko, eidamas per „kompresorinį“ turbinos ratą, stipriai sušyla, veikiant spaudimui ir trinčiai, ir turi būti atšaldomas prieš nukreipiant į degimo kameras. Čia į pagalbą ateina interkuleris. Jis sumažina suspausto oro temperatūrą ir taip padidina jo kiekį tūrio vienete (juk šaldant daiktai spaudžiasi, kaip mus mokė mokykloje), vadinasi, į variklio degimo kamerą patenka daugiau oro! Dar vienas interkulerio pliusas tas, kad sumažinama temperatūra pačioje degimo kameroje.

Tam tikrais atvejais interkuleris aprūpinamas papildomu ventiliatoriumi, galinčiu dar labiau sumažinti turbokompresoriuje suspaudžiamo oro temperatūrą.

Ne viskas taip paprasta, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio

Nors turbokompresoriaus veikimo principas itin paprastas, pats turbokompresorius yra gana sudėtingas įtaisas. Reikalinga ne tik atskirų jo komponentų visiška veikimo darna, bet ir ideali jo atitiktis varikliui, prie kurio jis primontuotas. Priešingu atveju variklis veiks neefektyviai arba netgi suges.